Focus op instroom en een leven lang ontwikkelen

Meer jongeren verleiden tot een carrière in de grafimediabranche. Bedrijven helpen om hun organisatie en businessmodel te versterken of toekomstbestendig te maken. En bestaande medewerkers stimuleren om vitaal te blijven en te anticiperen op veranderingen in hun vak en de branche. 
 
Daar ligt de focus van het A&O Fonds Grafimediabranche in 2019. Met die speerpunten speelt het fonds in op belangrijke trends en ontwikkelingen in de branche, zoals die naar voren komen in de laatste editie van Grafimedia in cijfers.
 
Voorzichtig herstel in de sector
Daaruit blijkt dat veel grafimediabedrijven voorzichtig mee profiteren van het economisch herstel. Mede door stijgende verkoopprijzen (+2,36%) bleef de nettowinst in de branche vorig jaar stabiel op 3,4%. Ook het aantal faillissementen daalde. Verder nam de werkloosheid in de branche af.
 
Noodzaak tot innovatie blijft 
Vooral bedrijven die nieuwe manieren zoeken om toegevoegde waarde te bieden, plukken de vruchten van de aantrekkende economie. “Denk bijvoorbeeld aan drukkerijen die zich ontwikkelen van producent tot allround communicatiepartner, waardoor ze in staat zijn om meer werk naar zich toe te halen en betere marges te realiseren”, zegt Richard Leloux, directeur van het A&O Fonds Grafimediabranche.
 
Missie van het A&O Fonds Grafimediabranche
Het A&O Fonds verzorgt namens de sector onderwijsactiviteiten en stimuleert de instroom van werknemers in de branche. Het fonds verstrekt hier zelf subsidies voor en wijst bovendien grafimediabedrijven de weg naar nationale en internationale subsidies voor scholing en levenslange ontwikkeling van medewerkers.
 
Nu al inspelen op toenemende vergrijzing
Die missie is actueler dan ooit. De grafimediabranche vergrijst namelijk in hoog tempo. De gemiddelde leeftijd ligt inmiddels op 48 jaar, de komende jaren gaan er élk jaar zo’n 600 ervaren vakkrachten met pensioen. Voor werkgevers is het cruciaal om tijdig na te denken over vervanging, omdat de instroom in de branche veel lager ligt en er grote concurrentie is vanuit andere branches als het gaat om technisch personeel.
 
Vergroten instroom, bredere inzetbaarheid medewerkers
Het A&O Fonds Grafimediabranche stimuleert de instroom van jongeren via onder meer brancheprofilering en nauw overleg met de vakscholen. C3 werkt! is ingezet door het A&O Fonds voor het werven van jongeren en zij-instromers. Met gerichte social media campagnes bereikt C3 werkt! de juist doelgroep. Na een intakegesprek en selectie wordt gezocht naar een match met bedrijven die zich bij C3 werkt! hebben gemeld met een vacature. Ook is in opdracht van het fonds een BBL-traject voor grafisch operators opgezet door GOC en zijn er nieuwe modules ontwikkeld waarmee operators hun vakkennis kunnen verbreden en verdiepen. “Daarmee spelen we in op de behoefte van werkgevers naar allround personeel dat flexibel inzetbaar is, waardoor uw wendbaarheid als bedrijf toeneemt.”

Vacature- en profielenbank

Dringend op zoek naar een nieuwe medewerker? Plaats je vacature in de vacaturebank van C3 werkt!. Of meld ze via info@c3werkt.nl. Kijk ook eens in de profielenbank waar werkzoekenden zich presenteren.