Waar is die goede kandidaat?

YOEHOE?

Yoehoe…..Waar zijn die goede kandidaten?

Heb jij weer. Heb je een leuke vacature in het bedrijf reageert en niemand. Daar snap je toch niets van. Je biedt een baan aan, dus je zou toch verwachten dat het stormloopt met reacties.  

Laten we direct maar beginnen met het slechte nieuws. Ze komen op het moment niet met bussen vol naar je bedrijf toe. Je bent niet de enige met vacatures en veel bedrijven zoeken het bekende schaap met 5 poten. Kandidaten kunnen kiezen en niet alle vacatures spreken iedereen aan.

Gelukkig kun je wel proberen meer mensen te bereiken en enthousiast te maken om bij je te komen werken. En daar geven wij graag wat tips voor.

  1. Betrek je eigen personeel erbij

Wie weten er het beste hoe is is om bij je te werken…… Juist je eigen personeel! Betrek het hele bedrijf bij nieuwe vacatures. Laat ze meedenken over wat er nodig is en navragen in hun netwerk of er mensen zijn die interesse hebben. 80% van de vacatures wordt vervuld via netwerken, maak van je medewerkers dus echte netwerkers.

  1. Onderscheid je vacature

Veel vacatures die wij zien zijn saai en alleen maar vanuit het bedrijf geschreven. Wat de kandidaat allemaal moeten kunnen en wat de organisatie van de kandidaat verwacht. In de huidige arbeidsmarkt waar veel vacatures zijn is het goed meer te denken vanuit de kandidaat. Die ziet veel vacatures, die allemaal op elkaar lijken. Stop met die standaardteksten, maar benadruk meer jouw unieke bedrijfscultuur. Maak bijvoorbeeld een korte bedrijfsvideo. En nee dat hoeft geen gelikte video te zien.  Gebruik bijvoorbeeld beelden van een teamuitje of loop een rondje door het bedrijf en laat de kandidaat zien welke  collega `s  er werken. Humor doet het ook altijd goed!

  1. Creëer een talentpool

Wijs niet zomaar mensen af. Sla mensen waarvoor je misschien nu geen functie hebt maar wel een interessant CV of achtergrond hebben op in een “talentpool”. Dat is een bestand wat je zelf bijhoudt waarin kandidaten die het niet zijn geworden voor een bepaalde functie, maar wel aanspreken bewaard. Als er in de toekomst een vacature vrijkomt, kun je in je eigen talentpool kijken of er geschikte kandidaten zijn.

  1. Wees zelf zichtbaar op Social media

Hoe zit het met je social media? Of je het nu leuk vindt of niet, Social media is het verlengstuk van het bedrijf. Niet of slecht actief zijn op Social Media betekent een gemiste kans. Het betekent dat je bepaalde doelgroepen (waaronder jongeren en werkzoekenden) slecht bereikt. Alsof je niet genoeg te doen hebt hoor ik je denken, maar door Social Media slim in te zetten bespaart het tijd en ben je beter zichtbaar. Maak er een speerpunt van binnen je organisatie en betrek je medewerkers erbij of vraag hulp om je organisatie beter vindbaar te maken op Social Media.

  1.  Werf via LinkedIn

Actief werven is tijdsintensief maar levert wel de beste kandidaten op. LinkedIn is een enorm handig medium voor het actief werven van potentiële kandidaten. Door middel van zoeksleutels kunt u zeer specifiek zoeken naar uw ideale kandidaat. Met een premium account kun je bijvoorbeeld zoeken op werkervaring, plaats, interesses, van welke groepen diegene lid is en/of leeftijd. 

 YOEHOE …. Je wilt hulp

Wij kunnen je helpen met de werving en selectie van goed personeel. Zo zijn we druk bezig met het opstarten van BBL opleidingen, hebben we een eigen vacaturebank en database met profielen en zoeken we tegen betaling graag met je mee of helpen je bij het opstellen van een goed profiel of vacature.

Meer weten? Bel 0318- 539139 of mail info@c3werkt.nl